tisdag 16 december 2008

Lussehund

Nala gick med Husse i luciatåget. Det gick jättebra, jag var in och tittade med Husses syster och systerson. Hon gick så fint och Husse såg väldigt stolt ut! Hennes största bekymmer hade varit alla barn som sträckte fram händerna och ville klappa, "tänk om dom har godis till mig" tänkte hon *s* Tidningen har några bilder på nätet, själv glömde jag såklart kameran hemma :/ Räddningshundarna är nånstans mitt i bildspelet, med reflexvästar. Tror det bara var tre eller fyra bilder, och Nala kom inte alls med. Suck, klantmatte som inte använder nya kameran!
På söndagen blev det ingen träning, för Nala var sååå trött. Det tar på att vara lussehund! Massa hundar och människor och hästar i en salig blandning, kan ju ta musten ut vem som helst :) Så vi var till Husses föräldrar och åt tårta istället. Hans lillbror fyllde år. Vi var på promenad med damerna också, Nala hittade kaninbajs som hon glatt smakade på. Inga pussar där på ett tag! Uss.. Sen hälsade hon på ännu fler nya människor, mycket släkt på besök. Nala kröp nästan ur skinnet, "sååå många människor som är här bara för mig!" Haha.
Sen har Husse även tränat lydnad hemma på gården. Han försöker lära Nala skälla på kommando (så hon ska kunna markera med skall då hon hittar någon sedan), men det går väl sådär :P Hon är inte mycket för att skälla överhuvudtaget egentligen. Men Lexi var väldigt frustrerad igår då Husse skulle ha Nala att skälla. Då han säger "skall" ligger Lexi och grymtar. "Dumma Nala, förstår du inte" säger hon nog :D Men han trodde ju inte att Lexi heller skulle lära sig skälla, och nu kan hon t.o.m yla "på kommando". Bara att börja yla så hakar hon på :D

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Vad roligt att det gick bra på luciatåget. Kan förstå att hon vart trött efter det.När vi lärde Kikko att skälla på komando så tog min dotter fram golvmoppen. Så när han hadde lärt sig att skälla hadde jag en hund som skällde varje gång jag torkade golven. Men han slutade med det när han vart 1år ungefär.Jag försökte också med Nala men hon förstog inget men Kikko skällde. Det känns jätte bra att hon går ihop med så mycket folk. Men här på gatan så var dom flesta rädda men ville änndå hälsa. Så det vart att jag inte lät dom gå fram. För det kan lätt bli fel. Men hon älskar att få uppmärksamheten. Och det kan ju finnas godis. Jag läste också att det gick bra för tjejerna att leka med leksaker tillsammans. Att ha drag kamp med handduk eller örngott är jätt roligt. Hoppas att Lexi mår bättre nu.Jag är jätte stolt över lilltjejen att hon är så duktig. Vi har inte glömt att vi ska skick lite bilder. Men min dotter har haft mycket att göra men det kommer. Längtar till nästa blogg. Kram till er alla men en extra kram till Nala från oss.

Ojsan sa...

Jo hon var sååå duktig, men lite jobbigt är det ju då föräldrar låter sina barn gå fram till främmande hundar. Skulle det varit Lexi så kunde hon ha blivit sur och i värsta fall bitit, hon gillar inte då främlingar kommer fram hursomhelst. Väldigt mycket vakt/skyddsinstinkt i henne. Men Nala äääälskar ju att få uppmärksamhet, lilla divan *s*
Haha, kanske Daniel får lära henne markera på nåt annat sätt då :) Lexi skäller ibland bara för att få godis, eftersom vi övat skall.
Jag/vi ska också försöka lägga upp bilder, men jag är som sagt dålig på att komma ihåg kameran!
Ha det bra ni med, och kramar från oss alla

Anonym sa...

Duktiga Nala ta allt med sån ro, blir så glad och stolt när ja hör hur det går och hur hon anpassar sig så bra!!!!!! synd att du glömde kameran vore så bra t album på hemsidan hihi, men får gäärna fotta i träningen sen, så ja får lite att lägga upp!!! ha det massa bäst kram fr oss och valparna!!!!!!!!

Ojsan sa...

Jag ska försöka åka med och ta kort nån dag, bara det inte är så mörkt och burrigt väder att inget fastnar på bild ens :S Uschh för det här blaskvädret, tur att Husse är av den lite mer tåliga sorten :P