söndag 21 december 2008

Sista träningen för året

Var och tränade med Nala idag. Idag fick lexi vara hemma, mest pågrund av att hon ändå inte kan göra så mycket. Kan lika bra träna lydnad hemma med henne. Men iaf Nala skötte sig riktigt bra under lydnaden idag. Men jag har ju tränat lite alla dagar hela veckan och det märktes. Just nu klarar hon av Plats ligg, plats sitt , fot och inkallningen riktigt bra. Trots alla andra hundar runtom. Fokusen ligger på mig. Sen har jag skrotat belöning i form av godis. Mest för att hon inte är tillräkligt motiverad av det och sen stannar allt av lite då hon ska tugga. Nu har har hon ett par jeans ben att kampa och leka med som belöning. Som det är nu skulle hon springa ett marathon för att få kampa och leka lite jeansen. Körde även lite markeringsövningar med henne. Eftersom hon hoppar som känguru då hon kommer fram till människor. Och hon förstod direkt att det inte blir belöning om man hoppar och försöker ta den.

Fick även beröm för hon är så föremåls och människo intresserad. Och framförallt vill hon jobba med hennes enorma motor, det är full fart men med kontroll. Mellan alla "pass" idag så låg hon ner i bilen och vilade. Så fort jag öppnade bilen ruskar hon av sig och säger "nu jävlar kör vi igen".

Så jag kan erkänna att jag är jävligt nöjd trots att hon gärna testar regler och gränser mest hela tiden. Men träningen går så bra att jag glömmer bort sånt ;)

Nu blir det jul uppehåll till mitten av januri med räddningshundsklubben, men lydnaden kommer fortsätta hemma istället dock inte på några dagar, för nu är den lilla flickan helt slut. Ligger och snarkar i vardagsrummet just nu.

Förresten ska försöka få med mig en kamera nästa träning tänkte jag, så ni får se lite bilder från träningarna, som jag lovat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

MASSSA SKOJ att läsa om träningen, lilla arbetsmyran :) så kul och skönt att läsa att du är nöjd Daniel!!!! Hoppas ni får mkt rolig träning framöver, och framgångar!!!!

Anonym sa...

Det var jätte roligt att höra att träningen går bra. Men att hon är helt galen när det kommer folk. Det är ett problem jag har tampas med länge hadde nästan prövat allt. Men när man säger till folk att lugna sig. Så att hon han sitta ner och varva ner lite. Så började dom men hon är så söt men det är inte roligt när hon hoppar och naffsade.Men jag är värkligen glad att hon har det bra hos er.För det var ett svårt beslut. Men nu vet jag att hon kan inte ha fått det bättre. Kram och Godjul till er alla. Från Kikko o Yvonne.

Ojsan sa...

Han lyste som en sol då han kom hem, kan jag skvallra om..!
God jul på er med :) Nala skulle hemskt gärna tjuvstarta på julskinkan och köttbullarna :D Men hon hälsar och pussas!

Anonym sa...

Go Daniel Go